Predstavujeme Vám Biele Albatrosy !!!
vložený: 11.10.2002 15:17, upravený: 11.10.2002 15:17, čítaný: 6849x
Ražňany a Biele albatrosy. To sú dve odlišné mená malej dedinky na východnom Slovensku a svetoznámej akrobatickej skupiny. Po tom čo nás tohto roku navštívili už po tretíkrát, tvoria neodmysliteľnú súčasť osláv leteckej a vzdušnej techniky, ktorá pritiahne sklonkom leta na letisko do Ražňian nejedného zvedavca. Pre ich rastúcu popularitu a záujem zviditeľnenia nášho malého Slovenska vo svete som sa rozhodol im venovať tento článok, ktorý Vás prevedie od ich začiatkoch až dodnes.I keď myšlienka vytvoriť leteckú akrobatickú skupinu vojenských pilotov v Košiciach tu existovala už od konca osemdesiatych rokov, vznik terajších Bielych albatrosov možno prakticky datovať dňom 27. 11. 1990. Podplukovník Martin Sak vybral pilotov 2. leteckého školského pluku so záujmom a potrebnými predpokladmi pre skupinové akrobatické lietanie.
Hneď počiatkom roku 1991 začal nacvičovať a vystupovať na verejnosti Display Team československého vojenského letectva. Verejnosti sa predstavoval na lietadlách L-39, L-59, MIG-21, MIG-23, MIG-29, SU-22, SU-25 a vrtuľníkoch MI 24.
Vojenská letecká akadémia M. R. Štefánika, v tom čase Vysoká vojenská škola letecká, sa prostredníctvom svojich pilotov 2. školského leteckého pluku snažila vytvoriť šesťčlennú akrobatickú skupinu a začleniť ju do Display Teamu. Pre svoje nácviky i vystupovanie si vybrali lietadlá typu L-39C.
Prvá verejná prezentácia sa konala na 9. majstrovstvách sveta v parašutizme na letisku Boľkovce pri Lučenci dňa 3. 8. 1991. V tom čase skupinu tvorili: pplk. Ing. Ivan Chvojka - vedúci skupiny, pplk. Ing. Marián Sakác, mjr. Ing. Jaroslav Baláž, mjr. Ing. Stanislav Rodzinák, mjr. Ing. Peter Fianta, mjr. Ing. Peter Lele - manager skupiny a mjr. Ing. Luboš Novák.
V roku 1992 sa Biele albatrosy prezentovali v Přerove na 1. Moravsko-Sliezskej Air Show. V roku 1994 to boli okrem iného i vystúpenia v Dánsku, Francúzsku, Holandsku, Anglicku, Maďarsku, Rakúsku a Čechách. Pôvodná letecká akrobatická šestka sa rozrástla o siedmeho pilota (pplk. Ing. Jozef Kello), ktorý pracoval na sólových akrobaciách vo chvíľach, keď bola šestka tvoriaca skupinový let mimo dohľadu divákov.
Skupina už bola medzinárodne uznávaná a ponuky na predstavenia prichádzali stvále vo väčšom počte. Aj rok 1995 bol vskutku programovo bohatý a úspešný, avšak pre poruchy na lietadlách rok 1996 znamenal čiastočnú stagnáciu. Naviac sa 17. júla zrazili albatrosy č. 2 a č. 6. Príčinou zrážky bola turbulencia, piloti pplk. Ing. Marián Sakáč a kpt. Ing. Róbert Rozenberg (pilot vo výcviku) sa katapultovali. Mjr. Ing. Peter Fianta pristál s poškodeným lietadlom. Tým sa zredukoval počet albatrosov schopných nácvikov na tri - štyri.
Na jar 1997 Biele albatrosy začali po oprave svojich strojov opäť lietať na siedmich lietadlách. Nasledovali vystúpenia v Rakúsku, Taliansku, Českej republike i na Slovensku v Bratislave, kde boli ocenení na SAID ua najlepšiu letovú ukážku. V tom istom roku však skupinu zo zdravotných dôvodov opustil pplk. Ing. Marian Sakáč. Jeho pozíciu v skupine zaujal kpt. Ing. Róbert Rozenberg. V tomto zložení sa začalo aj s prípravou na sezónu 1998, ktorú Biele Albatrosy zahájili v máji na IDEE v meste Trenčín. Pokračovalo sa akrobaciami pred divákmi v Rakúsku, Anglicku, Českej republike - kde v Hradci Králové na CIAF ´98 získali ocenenie "Za absolútne najlepšie vystúpenie". Sezónu ukončili na Leteckom dni v Košiciach.
V roku 1999 Biele albatrosy nacvičili nový program s odvážnymi akrobatickými prvkami, medzi ktoré patrí napríklad "pád po chvoste". Prvé vystúpenie s novými formami akrobacie sa konalo na SAID ´99 v Bratislave. Nasledovali vystúpenia ba Leteckom dni v Očovej, v Žiline, v Anglicku i v Čechách, kde na CIAF ´99 V Hradci králové obdržali "Cenu Aero Vodochody".
Viac fotografií týchto lietadiel a ich vystúpení máte k dispozícii aj v sekcii FOTOGALÉRIA
Viac liniek:
- http://www.albatrosy.host.sk
- http://www.albatrosy.kgb.cz
- http://www.cassovia.sk/albatrosy
Hneď počiatkom roku 1991 začal nacvičovať a vystupovať na verejnosti Display Team československého vojenského letectva. Verejnosti sa predstavoval na lietadlách L-39, L-59, MIG-21, MIG-23, MIG-29, SU-22, SU-25 a vrtuľníkoch MI 24.
Obr.1: L-39 | Obr.2: L-59 | Obr.3: MiG-21 |
Obr.4: MiG-23 | Obr.5: MiG-29 | Obr.6: Su-22 |
Obr.7: Su-25 | Obr.8: Mi-24 | Obr.9: ???? |
Prvá verejná prezentácia sa konala na 9. majstrovstvách sveta v parašutizme na letisku Boľkovce pri Lučenci dňa 3. 8. 1991. V tom čase skupinu tvorili: pplk. Ing. Ivan Chvojka - vedúci skupiny, pplk. Ing. Marián Sakác, mjr. Ing. Jaroslav Baláž, mjr. Ing. Stanislav Rodzinák, mjr. Ing. Peter Fianta, mjr. Ing. Peter Lele - manager skupiny a mjr. Ing. Luboš Novák.
V roku 1992 sa Biele albatrosy prezentovali v Přerove na 1. Moravsko-Sliezskej Air Show. V roku 1994 to boli okrem iného i vystúpenia v Dánsku, Francúzsku, Holandsku, Anglicku, Maďarsku, Rakúsku a Čechách. Pôvodná letecká akrobatická šestka sa rozrástla o siedmeho pilota (pplk. Ing. Jozef Kello), ktorý pracoval na sólových akrobaciách vo chvíľach, keď bola šestka tvoriaca skupinový let mimo dohľadu divákov.
Skupina už bola medzinárodne uznávaná a ponuky na predstavenia prichádzali stvále vo väčšom počte. Aj rok 1995 bol vskutku programovo bohatý a úspešný, avšak pre poruchy na lietadlách rok 1996 znamenal čiastočnú stagnáciu. Naviac sa 17. júla zrazili albatrosy č. 2 a č. 6. Príčinou zrážky bola turbulencia, piloti pplk. Ing. Marián Sakáč a kpt. Ing. Róbert Rozenberg (pilot vo výcviku) sa katapultovali. Mjr. Ing. Peter Fianta pristál s poškodeným lietadlom. Tým sa zredukoval počet albatrosov schopných nácvikov na tri - štyri.
Na jar 1997 Biele albatrosy začali po oprave svojich strojov opäť lietať na siedmich lietadlách. Nasledovali vystúpenia v Rakúsku, Taliansku, Českej republike i na Slovensku v Bratislave, kde boli ocenení na SAID ua najlepšiu letovú ukážku. V tom istom roku však skupinu zo zdravotných dôvodov opustil pplk. Ing. Marian Sakáč. Jeho pozíciu v skupine zaujal kpt. Ing. Róbert Rozenberg. V tomto zložení sa začalo aj s prípravou na sezónu 1998, ktorú Biele Albatrosy zahájili v máji na IDEE v meste Trenčín.
V roku 1999 Biele albatrosy nacvičili nový program s odvážnymi akrobatickými prvkami, medzi ktoré patrí napríklad "pád po chvoste". Prvé vystúpenie s novými formami akrobacie sa konalo na SAID ´99 v Bratislave. Nasledovali vystúpenia ba Leteckom dni v Očovej, v Žiline, v Anglicku i v Čechách, kde na CIAF ´99 V Hradci králové obdržali "Cenu Aero Vodochody".
Viac fotografií týchto lietadiel a ich vystúpení máte k dispozícii aj v sekcii FOTOGALÉRIA
Viac liniek:
- http://www.albatrosy.host.sk
- http://www.albatrosy.kgb.cz
- http://www.cassovia.sk/albatrosy
Podobné články
- 11. Letecký deň sa vydaril (21.08.2005)
- 8.letecký deň v Ražňanoch (25.08.2002)
- Predstavujeme kandidátov do obecného zastupiteľstva (15.11.2010)
- Čo priniesli médiá o 9.ročníku Leteckého dňa (25.08.2003)
- Bociany biele práve tiahnu do Afriky. Veľký kŕdeľ z Nemecka si urobil zastávku aj v našej obci. (17.08.2018)
- Predstavujeme Vám kandidáta na starostu: Radovan Rokošný (22.11.2006)
- Predstavujeme kandidáta na starostu obce: Radovan ROKOŠNÝ (16.11.2010)
- Predstavujeme kandidáta na starostu obce: Dušan ELIAŠ (19.11.2010)
- Ľudové zvyky na Luciu u nás a na okolí (14.12.2003)
- Časté otázky o kompostovaní (13.02.2011)