Boli sme na SIAD2004!

vložený: 14.06.2004 13:50, upravený: 14.06.2004 13:50, čítaný: 3725x

Dňa 12.-13.júna 2004 sa v Bratislave konal letecký deň pod názvom SIAD2004, a my sme boli pri tom. Možno sa všetci pýtate čo to má spoločné s Ražňananmi a našou web stránkou. Absolútne nič. Avšak dôvodov prečo som sa to rozhodol zdokumentovať je niekoľko:
  1. podľa štatistík, naše web stránky navštevujú aj ľudia so záujmom o letectvo, paragliding, naše letisko a samozrejme aj letecké dni
  2. už keď sa ražňanci objavia na takejto akcii, je to viac než potrebné vyhlásiť :-), a takto opísať v čom je rozdiel medzi našimi a "veľkými" leteckými dňami
  3. pravdepodobne sa tento letecký deň na ďalší rok bude konať v Košiciach, čo je podstatne bližšie a to všetko má Vám pomôcť pokiaľ ste sa ešte nerozhodli
Program začínal o 10:00 ukážkou dvoch MIG-29 zo vzdušných síl Slovenskej republiky. Celková obratnoť a sila týchto strojov sa dala dôslednejšie zhliadnuť až pri ich druhom vystúpení pri simulácii vzdušného súboja. V programe nechýbali špičkové akrobatické skupiny z Talianska, Švajčiarska, Francúzka, jednotlivé letové ukážky prúdových stíhačiek anglického Tornada a Hawk T.1, švédskeho Gripenu, ukrajinského SU-27, holandskej F-16 a francúzskeho Mirage 2000. Z menej známych to bolo juhoslovanské G-2 a jeden model z našich bývalých Bielych Albatrosov, L-39. Popri tomu program vypĺňali zoskoky parašutistov, lietajúci cirkus pozostávajúci z 6 ultralight-ov, ktorí simulovali vzdušny súboj v 1.svetovej vojne, obohatený o zvukovú a obrazovú kulisu streľby, vybuchujúcich bômb a poškodenia jednotlivých strojov, ukážky obratnosti vrtuľníkov W-3A Sokol, Mi-171 a Mi-24, alebo nákladného obra G-222 z Talianska. Nabitý program držal divákov (aspoň mňa určite :-O) v pozornosti až do konca. Celkovú atmosféru Vám priblížia aj fotky, ktoré robil môj kamarát, takisto Ražňančan T.Petruš so svojím Olympusom.



  obr.1: takto blízko rolovali okolo nás skoro všetky prúdové stroje na štart, na obrázku jeden z akrobatickej skupiny Frecce Tricolori
  obr.2: v zostave neuveriteľne blízko pri sebe Frecce Tricilori s charakteristickými farbami Talianska
  obr.3: všestranne najlepšie prúdové lietadlo na svete - ukrajinské SU-27!



  obr.4: MiG-29 v slovenskej výzbroji, v súčastnosti ich máme na Slovensku 21 kusov
  obr.5: Tornado, s jedinečným sklápaním krídiel v závislosti od rýchlosti
  obr.6: zas charakteristickou vlastnosťou typu Harrier je motor s meniteľným smerom ťahu



  obr.7: premiéra švajčiarskych Patrouille Suisse vyšla na jedničku, hneď zo začiatku upútali zaujímavým vystúpením
  obr.8: opäť Frecce Tricolori, všimnite si vzájomné vzdialenosti medzi strojmi!
  obr.9: ražňanská výprava :-) (moja mailčkosť, vzadu v modrom tričku), pivo bolo tiež sqvelé



  obr.10: W-3A Sokol zaujal svojim netradičným štartom, a absolútne perfektnou obratnosťou vo vzduchu a pri rýchlom vysadzovaní posádky (určite ich nezhadzoval) :-)
  obr.11: aj rakúski výsadkári sa prišli pochváliť so svojím strojom
  obr.12: neviem, čo je to za typ ale myslím, že vyzerá skvelo, nie?



  obr.13: zdá sa Vám, že na obrázku žiadne lietdlá nie sú? hmm aj mne, ale pozorný divák si nejaké mašiny určite všimne :-)
  obr.14: naše MiG-29 v prelete so zapnutými pristávacími svetlometmi ponad pristávaciu dráhu v tesnej blízkosti!
  obr.15: F-16 z Belgicka ukázala, že s dobrým pilotom dokáže nemožné



  obr.16: pri návrate sme sa mohli aj takto blízko priblížiť k strojom, tak som to hneď aj využil :-)
  obr.17: moja partia s pilotom, v pozadí legendárny Harrier
  obr.18: opäť ja s kámošom a mašinou Tornadom, musím sa priznať, že som si to predstavoval trochu väčšie :-(



  obr.19: historický okamih aspoň pre mňa, dotkol som sa rukou SU-27!
  obr.20: opäť fotka, už nie s bojovým ale transportným IL-76, ktorý má rozpätie krídel cez 50m!
  obr.21: anglický HAWK T.1, pri rolovaní na štart



  obr.22: paralelne s programom prebiehali aj civilné lety spoločnosti SKY Europe
  obr.23: jedna z najlepších akrobatických skupín Patrouille de France pri rolovaní na štart
  obr.24: ... a takto vyzeralo ich "žhavenie motorov" pri štarte!



  obr.25: Patrouille de France pri svojej najťažšej zostave T, opäť stojí za povšimnutie tá presnosť a rozostup
  obr.26: hlavný bod programu, krásne SU-27, špička vo vojenskom leteckom priemysle, rok výroby tohto lietadla je približne 1974!
  obr.27: "bláznivý Holanďan" tak ho nazval jeden môj kamarát po vystúpení tejto F-16 -tky



  obr.28: Frecce Tricolori s hlavným bodom programu
  obr.29: ... a opäť tá istá skupina s inou formáciou.
Boli sme na SIAD2004!
Podobné články