Tragická letecká nehoda
vložený: 11.05.2005 07:57, upravený: 11.05.2005 07:57, čítaný: 10019x
8:05:
Hovorca Ministerstva obrany SR Zenon Mikle uviedol približne dve hodiny po nešťastí, že nemá bližšie informácie. O všetkom dostupnom budú informovať na tlačovej konferencii rezortu v Bratislave dnes o 9. h.
Veliteľ lz Miroslav Kelemen informoval TASR, že na miesto nešťastia má v noci doraziť vyšetrovacia komisia Veliteľstva Leteckých síl Ozbrojených síl SR zo Zvolena. Krátko po nehode miesto, ktoré sa nachádza na lánoch Školského majetku v Sabinove, policajne uzavreli. Nebol možný ani prístup médií. Vo vzduchu bolo cítiť spáleninu a počuť hukot pracujúcich strojov vo svetle silných svetlometov. Príslušníci pátracej skupiny z lz vykonávali prieskum terénu na ploche asi 200 krát 200 metrov. Nachádzali tu roztrhané kusy leteckého stroja. Po rozvidnení majú tieto práce zintenzívniť.
8:41:
Helikoptéra vzlietla o 21.00 h z letiska Prešov bez nedostatkov. V čase 21.21 h radarový riadiaci lietania zaregistroval stratu radarového kontaktu s vrtuľníkom, ktorý nereagoval ani na nadviazanie rádiového spojenia. Počas letu posádka nehlásila riešenie havarijného stavu ani zvláštneho prípadu za letu.
O 21.24 h posádka vrtuľníka nereagovala na opätovný pokus spojenia s orgánmi riadenia ani s druhou osádkou vrtuľníka Mi-24, ktorý plnil úlohu v letiskovom priestore Prešov.
O 21.25 h stály vedúci riadenia lietania vyhlásil signál ZÁCHRANA. Následne bola aktivovaná pozemná pátracia záchranná služba (PPZS) leteckej základne Prešov, ktorá zasiahla na mieste nehody o 22.50 h spolu s jednotkou hasičského záchranného zboru, zdravotníckou službou a políciou.
9:02:
HAVÁRIA: Liška a Bulík vyjadrili pozostalým rodinám sústrasť
BRATISLAVA 11. mája (SITA) - Minister obrany Slovenskej republiky Juraj Liška a náčelník Generálneho štábu Ozbrojených síl SR genpor. Ľubomír Bulík zaslali sústrastné telegramy pozostalým tragicky zosnulých príslušníkov Ozbrojených síl SR.
Posádka vrtuľníka havarovala v utorok v noci južne od Sabinova pri letisku Ražňany pri plánovanom cvičnom lete. Vrtuľník po dopade do neobývaného priestoru explodoval. Zahynuli všetci traja členovia posádky - prvý pilot, 39-ročný major Imrich Gonda, druhý pilot 37-ročný major Vladimír Rišian a 24-ročný palubný technik rotmajster Mikuláš Ragáň.
9:48: - doplnené foto, P. Kolarčík, kliknutím na obrázok sa zobrazí zväčšená fotografia
14:18:
Posádka vrtuľníka, ktorý havaroval v utorok okolo 21:30 nacvičovala let podľa prístrojov v zakrytej kabíne. Princíp spočíva v tom, že pilot si záclonkou zakryje výhľad z kabíny a lieta podľa prístrojov, uviedol dnes na tlačovej besede veliteľ vzdušných síl genmjr. Jozef Dunaj.
Výcvik slúži na posilnenie návykov pilota na rozdelenie pozornosti v kabíne, napríklad v noci alebo pri lete v oblakoch, keďže chýba prirodzený horizont, ktorý pilotovi dáva ideálnu predstavu o jeho polohe. Poveternostné podmienky boli podľa Dunaja veľmi dobré. Priestor, kde piloti cvičili, je ideálny a využíva sa pre tento druh výcviku pravidelne.
Hovoriť teraz bližšie o tom, čo sa počas letu stalo, prípadne o príčine havárie, by bola podľa Dunaja špekulácia. Vyšetrovacia komisia je na mieste, vyšetrovanie začalo dnes ráno a je ťažké povedať, ako dlho bude trvať, poznamenal. Vrtuľník bol vyrobený v roku 1981 a v roku 2002 prešiel generálnou opravou. Doteraz odlietal 540 hodín z plánovaných 1000 hodín do ďalšej generálky. Pravidelne sa podroboval predpísaným kontrolám. "Pokiaľ by boli nejaké špekulácie, ako zanedbaná údržba, to vylučujem," dodal. Výcvik na vrtuľníkoch bol do vyšetrenia udalosti zastavený s výnimkou leteckej pátracej služby. Škoda na havarovanom vrtuľníku je podľa Dunaja vyčíslená na 29 miliónov korún, pričom vrtuľníky na Slovensku nie sú poistené. Armáda plánuje prevádzkovať desať vrtuľníkov Mi 24 pravdepodobne do roku 2009.
Piloti, ktorí zahynuli v utorok, patrili medzi najskúsenejších vo vzdušných silách. V tomto roku mali nalietaných už 50 letových hodín.
Kapitán vrtuľníka mjr. Imrich Gonda sa narodil 8. januára 1966 v Detve. Počas svojej kariéry absolvoval 4 475 letov, nalietal 1 568 hodín 45 minút. Bol ženatý, mal syna a v spoločnej domácnosti sa staral aj o manželkinu dcéru. Druhý pilot mjr. Vladimír Rišian sa narodil 4. mája 1968 v Chebe (ČR). Celkovo absolvoval 2 617 letov, vo vzduchu strávil 908 hodín 20 minút. Bol ženatý a mal tri deti, dvoch synov a dcéru. Palubný technik rtm. Mikuláš Ragáň sa narodil 13. februára 1981 v Kráľovskom Chlmci. Absolvoval 304 letov. Bol slobodný.
14:49:
O páde vojenského vrtuľníka v Sabinove, pri ktorom zahynula trojčlenná posádka, ako prví informovali sabinovskí mestskí policajti. Jej náčelník Ľubomír Semančík pre agentúru SITA povedal, že ho spolu s kolegom Marekom Bednárom zaujal čudný zvuk helikoptéry. "Pozerali sme, či robia nejaký zvláštny letecký nácvik, v tom momente sa vrtuľník začal točiť okolo svojej osi a náhle stroj padal k zemi. Zašiel nám za horizont, ale počuli sme ranu a v tej chvíli sme sa pozreli na hodinky, bolo 21:20. Volali sme štátnu políciu a išli sme na miesto nešťastia," spomína na prvé sekundy po tragédii náčelník mestskej polície.
Vrtuľník spadol na pole Školského majetku. Na mieste tragédie ho našli hlboko zapadnutý v zemi. Trčal ani nie pol metra, odhaduje jeho polohu Semančík. Službukonajúci mestskí policajti v prítomnosti štátnej polície čakali na príchod vojenskej polície a vojakov. V tom čase už tu bola prvá lekárska pomoc zo Sabinova, ktorá sídli od tragického miesta asi 500 metrov i domáci, neskôr aj prešovskí záchranári.
Posledné minúty tragického letu vrtuľníka Mi - 24 D sledoval zo svojho balkóna Marcel Kacián na ulici Hliník, asi 200 metrov vzdušnou čiarou od nehody. Od večerného hokeja ho vytiahol von zvláštny zvuk. "Keď letel vrtuľník ponad náš dom, bol to taký rachot, akoby sa trelo železo o železo. Možno mal niečo v stroji, prevodovka mohla odísť od vrtule," myslí si tento vodič z povolania, ktorého uši sú rokmi cvičené na zvuky motorov. Vrtuľníky ponad dom pána Kaciána lietajú veľmi často, tentokrát sa mu zdalo, že zvuk stroja je päťnásobne hlučnejší ako obvykle. Potom počul dve rany. Prvý predznamenal pád vrtuľníka, následne sa ozval výbuch a objavili sa plamene dymu. V čase nehody bolo pod mrakom, nepršalo.